Ännu en vår, ännu en “Spaning”

Liksom förra våren har jag skrivit ihop en liten “Spaning” som en del av ansökan till Primes rekryteringsdag och tänkte dela med mig av den.

En bild säger mer än tusen ord

Kommunikation i sociala medier i sin enklaste form består av text. En tweet, en statusuppdatering, en note. Men det ligger i människans natur att vilja visa mer och uttrycka mer än vad en enkel textrad kan göra. Med tjänster som Instagram och Pinterest kommunicerar både individer och företag allt mer genom bilder.

Sedan länge har sociala nätverk som twitter och facebook därför erbjudit möjligheter att komplettera det man säger i skrift med bilder. Hur många av oss har inte laddat upp bilder från semestern eller blivit taggade på kort från en fest?

I takt med att mobilkamerorna blivit bättre har vårt sätt att ta bilder förändrats – det handlar inte längre om välmanikurerade bilder från solsemestern, utan varje rörelse i vardagen, från lunchtallriken till kollegans snygga tröja, kan enkelt dokumenteras. Och delas.

Eftersom bilderna från mobilkameran inte alltid blir de allra snyggaste har appar som Instagram, som ger möjlighet att lägga olika ”filter” på bilderna för att snygga till en dålig kontrast eller en glåmig kind, vuxit lavinartat.

Att just Instagram skapat sig en roll i sociala medier-landskapet som en plattform man bör finnas på, eller åtminstone ha koll på, blev tydligt den 3:e januari i år när Obama 2012-kampanjen skaffade konto hos tjänsten.

Det räcker inte längre med en statusuppdatering om att man ätit en omelett eller varit på en debatt. Det blir mycket roligare att knäppa en bild på omeletten, eller debatten för den delen, och presentera den med ett lätt sepiafilter och en ”polaroid”-ram för sitt nätverk.

Många företag använder den här typen av bilder för att ge sina följare en inblick i hur det ser ut bakom kulisserna. I stället för professionellt tagna, tillrättalagda bilder på produkter och medarbetare, får vi se en ny produkt som precis levererats till kontoret eller följa med på kick-offen genom en mobilkamera.

Under modeveckorna i New York och Paris för några veckor sedan kunde man se bilder från visningar varvat med backstage-kort och ”dagens outfit”, allt i realtid, genom att följa någon av redaktörerna på de stora modetidningarna. Andra delar med sig av bilder kunder tagit när de använder företagets produkter – något som skapar en personlig relation till varumärket och gör det lättare att relatera till.

Avslutningsvis har vi några tips till de företag som vill ge sig in på bildbaserade sociala nätverk:

• Våga vara personlig och mänsklig. Ingen är intresserad av ett mekaniskt bildflöde av produktkatalogen.

• Glöm inte att interagera. Att kommentera eller dela vidare på bilder skapade av kunder visar engagemang och bygger förtroende.

_________

(Personligen så är jag inte så mycket för den här punktlistan på slutet, och Primes riktiga spaningar har inte alltid en punktlista, men den ingick emellertid i kravspecifikationen.)

One thought on “Ännu en vår, ännu en “Spaning”

  1. Pingback: Vine – blir vi alla filmskapare nu?Hanna Metsis | Hanna Metsis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *